Onderzoeker/docent XR

BIO

Wim Forceville is fotograaf van opleiding aan Sint-Lukas Brussel(1993). Na een aantal wonderlijke jaren in de portret-, mode- en kunstfotografie begon hij al gauw te experimenteren met bewegend beeld en animatie. Onder de naam Fisheye was hij jarenlang VJ(real-time mixen van beelden op muziek) op festival als 10 Days Off, Chapeau Crapule en Petrol. Uit dit 'Beeld en Tuig'-collectief richtte hij samen met Kris Goubert het crossmediale bedrijf Fisheye.eu op.

Binnen Fisheye was hij creatief directeur en verantwoordelijk voor 'de content'. Binnen Fisheye richtte hij FisheyeVR(Virtual reality) en Coptermotion(cinematografische aerials)met drones) op.

Deze 13 jaar waren een rollercoaster aan internationale projecten.

In 2016 kreeg hij de kans om langs te voordeur te 'exitten'. Hij wou zich meer richten op immersieve films met een maatschappelijke en/of artistieke visie. Ondertussen is hij zelfstandig interdependant Producer en onderzoeker/docent op Luca.

LUCA

Op Luca Gent heeft hij ondertussen een PWO-project( Cohack reality 1) afgerond. http://www.luca-arts.be/nieuws/consciousness-hack-virtual-reality-xr-learning-tool Er werden 3 cases uitgewerkt over XR(Extended Reality) as a learning tool

  • Phenomena: een roomscale interactieve 3D animatie over de dunne grens tussen je fysieke en digitale identiteit. Ondertussen heeft dit prototype VAF-steun gekregen en wordt doorontwikkeld
  • OTOM (O Tempora O Mores) : een reis door de stereoscopische fotografie van 1850 tot 1950 in VR.
  • OffgridOnline : een interactieve 360 documentaire over zelfvoorzienende gemeenschappen

Uit dit onderzoek is een nieuwe opleiding gegroeid waarin 3D animatie en interactive game design centraal staan. http://www.luca-arts.be/opleiding/traject-3d-interactive-design

In het Cohack Reality 2, designing in XR, is VR niet het display-medium maar de schetstafel, de ‘real world’ prototyper. 99 % van het digitaal ontwerp wordt nu nog ontworpen en ontwikkeld via een klassieke PC met muis en toetsenbord en 2D scherm. Voorlopig blijft dit de meest effectieve manier om om te gaan met data, objecten en UX/UI maar we noteren dat dit een primitieve omgang is met een artificieel intelligent systeem.

Enter Designing in VR.

De vijf grootste troeven van ontwerpen en vormgeven in XR zijn:

  • het gebruik van gans je lichaam(fysieke invoer)
  • de 1:1 schaal ten opzichte van  je object
  • de realtime integratie van je ontwerp in een omgeving
  • human centered design: je ontwikkelt empathie voor de eindgebruiker
  • meetbaarheid(analytics) van je ontwerp/ervaring

De drempel voor ontwerpers is terecht groot om hun vertrouwde tools te gaan verruilen voor VR. Daarom is er onderzoek nodig wat nu de absolute meerwaarde is van ‘designing in VR’. We onderzoeken de haalbaarheid van 5 cases waavan we 1 of 2 zullen doorontwikkelen. Dit in nauwe samenwerking met externe bedrijven en designers en kunstenaars.

 

Virtulapp

een strategisch onderzoek naar de inzet van meertaligheid in lagere scholen. Luca maakt hiervoor een collaborative game met AR om samenwerking te stimuleren tussen verschillende talen binnen een klas. met interactive designer Thomas Meynen(Luca)

PROJECTEN ALS ZELFSTANDIG INTERDEPENDANT PRODUCER/MAKER

Kinshasa Now - een interactieve 360 cinematographische VR-film over straatkinderen in Kinshasa in regie van Marc-Henri Wajnberg

Glad that I came, not sorry to depart, een humoristische wandeking door de kwatrijnen van astroloog, wetenschapper en homo universalis Omar Kayyam(1123) in een regie van Azam Masoumzadeh ism met Timescapes http://www.timescapes.be/films/glad-that-i-came-not-sorry-to-depart

The Polar Project - een 360 documentaire over de onderdrukking en vervolging van de inheemse bevolking in Brazilie in een regie van Jan De Deken

Syria's Silence - een 360 documentaire  ism Jens Franssen over de uitzichtloosheid van een klein stadje aan de rand van het front in Syrie ism Fisheye

 

Wim Forceville

©2018 LUCA School of Arts. Lees onze gebruiksvoorwaarden en privacybeleid.

website by